Satarsa

 
 
 
 
 
 
 
 

SATARSA – M. Shalygin
Waar elk vers gevuld is met verdriet – A. Schnittke (arr. M. Shalygin)

 
 
 
 
 

Waarom alleen spelen en luisteren naar wat we kennen en begrijpen? Is het niet interessanter om nieuwe dingen op te zoeken en tegen te komen? Hoe spannend is het als we iets niet begrijpen. Hoe bijzonder is het om iets uit het niets te creëren en deel uit te maken van het proces. Als muzikanten. Als publiek.

Samen met ons publiek willen we oude en nieuwe werken onderzoeken en ontdekken en betrokken raken bij het creëren van nieuwe concertvormen, op zoek naar een diepere ervaring van muziek maken, in combinatie met verschillende kunstvormen, omdat eenheid ons sterker maakt. Palindromen - lichten, spiegels, schaduwen, woorden, nummers, zinnen of verzen, komen samen om de meest sfeervolle muziek te creëren.... nieuwe muziek, oude instrumenten, nieuwe gevoelens, oude overtuigingen.... een nieuwe stem die uit de oude metalen snaren komt, met zijn allen geven we leven aan iets kostbaars en waardevols: SATARSA.

“Palindromes in music are just as normal as the Fibonacci numbers in the structure of leaves on the trees. Therefore, when I read the story of Cortazar 'Satarsa', I immediately felt the mysterious musical currently in it. Surprisingly, for more than 15 years, I periodically return to his unusually rich work and find sources of inspiration for myself. My SATARSA is a desert of pleasure. A desert with gardens of paradise, crooked mirrors and an endless horizon, from which the melodies of our past lives are heard.” – Maxim Shalygin

"Unquestionably one of the choral masterpieces of the 20th century, Alfred Schnittke’s Concerto for Mixed Chorus (1984/5) is an extended setting of words taken from ‘The Book of Lamentations’ by the Armenian monk Grigor Narekatsi (951-1003). The second movement of the concert is reborn in this special arrangement made by Shalygin for the Kamerorkest van het Noorden in the beauty of the sound of 15-string players. The choir concerto of Schnittke is one of my favourite pieces in music history and the arrangement of the ‘Where every verse is filled with grief’ (part II) proved to be another bond with this great composer.” – Maxim Shalygin.

Scroll to Top